Slovenský výrobca kvalitného masívneho nábytku Javorina oslávil minulý rok 70 rokov svojej existencie. V ťažkom období ekonomickej transformácie a výrobné družstvo začalo orientovať na zahraničný trh, kde prerazilo extrémne vysokou kvalitou spracovania masívu a výroby samotného nábytku. V súčasnosti sa ale Javorina čoraz viac sústredí na upevnenie svojej pozície na domácom trhu.

Výrobné družstvo Javorina zaznamenalo v roku 2017 nárast tržieb o viac než 10%. Ročný obrat Javoriny vzrástol, z 1,79 milióna eur v roku 2016, na súčasných 1,92 milióna eur. Za týmto rastom stojí nová filozofia a rastovo orientovaná stratégia, spojená s rebrandingom, ktorý prebehol koncom minulého roka. V rámci novej filozofie sa Javorina začala viac sústrediť na domáci trh, čo potvrdzuje aj pokles exportu. Kým v roku 2016 vyvážala Javorina až 65% svojich produktov do zahraničia, v súčasnosti je podiel exportu len 55%. Zároveň plánuje Javorina  v máji tohto roku otvoriť vlastný showroom v Prahe, čím definitívne naštartuje expanziu na český trh.

 

room1

 

Orientácia na domáci trh a posilnenie komunikácie sa prejavilo aj raste produkcie. Kým v roku 2016 sa vo výrobnej hale v Spišskej Belej vyrobilo  1910 kusov kvalitného masívneho nábytku, v 2017 vzrástol počet vyrobených kusov o takmer 10% na celkový počet 2100. Najväčší dopyt bol, z pohľadu kategórií, po posteliach, jedálenských stoloch so stoličkami, konferenčných stolíkoch a knižniciach. Z farieb dominovali svetlé odtiene, pričom najpredávanejšia bola farba prírodná a bielená. Z tmavších odtieňov zaujala tmavá sivá a čokoládová. Najväčší dopyt zaznamenala Javorina v Bratislavskom, Košickom a Prešovskom kraji, najnižší záujem zas v Žilinskom a Banskobystrickom, kde showroomy Javoriny zatiaľ chýbajú.

 

javorina2

Takmer polovicu zákazníkov tvoria ľudia v stredných rokoch

Je všeobecne známe, že nábytkárskemu trhu dominuje lacný nábytok. To je podmienené súčasným trendom, kedy sa móda mení v priebehu niekoľkých rokov. Zvlášť mladšie generácie majú tendenciu módnym trendom podliehať a siahajú tak po lacnom, menej kvalitnom nábytku, na niekoľko rokov. Svoje miesto na trhu má však aj naďalej stáročiami osvedčený masív, ktorý oslovuje hlavne produktívnu časť obyvateľstva. „Podľa našich štatistík je približne až 45% klientov vo veku od 35 do 45 rokov,“ ozrejmuje Slavomír Alžbetkin, obchodný riaditeľ výrobného družstva Javorina. „S 25% nasleduje generácia od 35 do 55 a 20% našich zákazníkov je v rozpätí od 25 do 35 rokov. Zvyšných 10% tvoria klienti nad 55 rokov.

 

room2

Dôraz na trvalo udržateľný rozvoj

Javorina kladie obrovský dôraz na trvalo udržateľný rozvoj a túto filozofiu aplikuje aj aktívne. Okrem toho, že pracuje len s masívnym drevom z obnoviteľných lesov, vysádza za každého zákazníka v dubových porastoch jednu sadenicu. Kým v roku 2016 vysadilo výrobné družstvo 680 sadeníc, v roku 2017 ich počet vzrástol na 780.