LOMAX & Co s.r.o.

Podľa dopravných prieskumov parkuje na ulici asi 60 percent všetkých áut, len menšia časť parkuje v garáži. Najmä zimné parkovanie vonku však môže byť spojené s rizikom. Aké problémy parkovanie áut na ulici v zimnom období prináša? Do akej výšky sa môžu vyšplhať škody s ním spojené? Odpovede ponúka nasledujúci článok.

Autá sa kradnú a vykrádajú celý rok. Zima však zlodejom prihráva viac príležitostí – na rozdiel od teplejších mesiacov sa totiž oveľa skôr stmieva. Potenciálny páchateľ má oveľa viac času, aby sa do auta nenápadne dostal a spôsobil nemalé škody. Najviac príležitostí pre zlodejov je vo väčších mestách, kde je život anonymnejší. Na zimu sa do nich sťahujú aj ľudia, ktorí časť roka trávia na chatách či chalupách. Podľa prieskumov tak býva v zime vo väčších aglomeráciách až o 10 percent áut viac ako v teplejších mesiacoch.

Posypová soľ ničí lak a spôsobuje koróziu

V zime bývajú cesty často zasnežené alebo hrozí poľadovica. Tento rok dala zima o sebe vedieť už v prvom decembrovom týždni a je len otázkou času, kedy cesty pokryje vrstva snehu či ľadu znova. Cestári sa snažia tieto problémy eliminovať používaním soli či zdrsňujúcich zmesí. Ak však autá parkujú na kraji cesty, môže sa stať, že pri takýchto úpravách vozovky posypová zmes na vozidlo priľne a poškodí ho. Najagresívnejšia býva soľ, tá môže zničiť lak auta.

Stačí, aby ho poškodila, zvyšok dokoná čas – karoséria začne korodovať. V krajnom prípade sa na nej môžu vytvárať aj diery. Človek sa ani nenazdá a blatníky, prahy či výfukový systém budú ako rešeto. Vyššia vlhkosť a kamienky z posypových zmesí, s ktorými auto pri jazde v zime chtiac nechtiac prichádza do kontaktu, sú faktory, ktoré proces ešte urýchlia.

 

„Kľúčový je aj vek vozidla, napríklad pri veteránoch môže byť proces degenerácie výrazne rýchlejší. Keď však auto parkuje v garáži, riziko poškodenia posypovou soľou či inými posypovými materiálmi sa výrazne znižuje. Po zaparkovaní môžeme zvyšky soli z auta pomerne pohodlne odstrániť. Okrem toho býva v garáži aj menšia vlhkosť ako vonku, aj to riziko vzniku korózie znižuje,“ povedal Petr Přichystal zo spoločnosti Lomax.

Topiaci sa ľad a škody za tisíce

Už spomínané zdrsňujúce zmesi môžu poškriabať lak auta, podobný problém môže spôsobiť aj padajúci sneh či ľad. No škoda na vozidle môže byť ešte oveľa väčšia. Ľad padajúci zo strechy dokáže rozbiť čelné sklo, preliačiť kapotu či zlomiť spätné zrkadlá. Pri bežných autách sa škoda pohybuje okolo dvoch tisíc eur, ak však ide o luxusnejšiu značku, môže sa vyšplhať na viac ako dvojnásobok. Pri nešťastnej zhode okolností môže padajúci ľad ohroziť aj vodiča. V takých prípadoch potom môže byť ujma ešte výrazne vyššia.

„Ak je to možné, majitelia rizikových objektov preferujú stavbu garáže. Zvyšujú tým komfort a zároveň sa snažia eliminovať dopady škôd, ktoré by v takom prípade museli hradiť. Nemusí ísť iba o miesta položené vo vyššej nadmorskej výške, napríklad chaty či malé penzióny. Týka sa to aj ubytovacích služieb v nižšie položených oblastiach, kde teploty v zime viac kolíšu a riziko pádu ľadu zo strechy je vyššie,“ doplnil Petr Přichystal.

Aj nízke teploty môžu situácie skomplikovať

Vodič sa snaží auto naštartovať, motor však nenaskočí. V zime pomerne častý problém, ktorý sa nemusí týkať iba áut, ktorých vek sa ráta na dekády. Často stačí, aby auto stálo týždeň na jednom mieste. „Nízke teploty predstavujú riziko najmä pre staršie autá, tým je určite lepšie v garáži. Ak majitelia garáží vyberú kvalitné brány s dobrou tepelnou izoláciou, bude v garáži príjemná teplota po celý rok, čo riziko nenaštartovania výrazne zníži,“ uviedol Petr Přichystal.

Okrem komfortu pre auto však existujú aj ďalšie aspekty, ktoré ocenia aj vodiči. Podľa Přichystala to môže byť jednak oveľa príjemnejšia teplota vnútri auta, či už vzhľadom na väčšiu náchylnosť k chorobám v zime alebo zahmlenie okien, ktoré môže ohroziť bezpečnosť na ceste. „Používatelia garáží ako asi najčastejšiu zimnú výhodu uvádzajú elimináciu škrabania a čistenia skiel, ktoré sú namrznuté alebo zapadané snehom. Niekomu sa to môže javiť ako detail, že ranné oškrabávanie ľadu z auta je však extrémne neobľúbenou činnosťou. Dokonca natoľko, že je to v niektorých prípadoch kľúčový faktor, prečo si ľudia za garáž radi priplatia,“ uzavrel Petr Přichystal.