LOMAX & Co s.r.o.

Problémy s naštartovaním alebo padajúce kusy ľadu zo strechy. Zimné parkovanie vonku so sebou nesie viacero rizík, ktoré môžu výrazne ovplyvniť fungovanie motorky či automobilu alebo ich vzhľad. Okrem mrazivých teplôt, ktoré často padajú hlboko pod nulovú hranicu, sa Slováci musia od októbra vyrovnať s novelou zákona o parkovaní, ktorá vstúpila do platnosti na začiatku októbra vlaňajšieho roku.

Od 1. októbra 2023 už chodníky na Slovensku patria iba chodcom. Podobne ako v prevažnej väčšine európskych krajín umožní legálne státie áut na chodníkoch len špeciálna dopravná značka. V prípade porušenia zákazu hrozí vodičom pokuta, a to až do výšky 100 eur. Pôvodne vstúpil plošný zákaz parkovania na chodníkoch do platnosti už v marci 2022, ale vláda nakoniec schválila odklad v dĺžke jedného a pol roku. Tento čas mal slúžiť mestským samosprávam na to, aby získali viac času na prispôsobenie.

Slovensko tak rieši výrazný problém v podobe nedostatočného počtu parkovacích miest pre automobily, a to predovšetkým vo veľkých mestách. So zákazom státia na chodníkoch totiž veľa ľudí naraz nemá kde svoje vozidlo nechať. Jedným z riešení môže byť rozšírenie plateného státia v centre mesta a jeho vyššie spoplatnenie. „Ciele a zámer parkovacej politiky sú postavené veľmi dobre, ich naplnenie bude veľkou výzvou pre vedenie mesta a ich zastupiteľov. Počet stojísk musí byť v súlade s technickými normami, pomer dva byty na jedno stojisko je nedostatočný. Mestá a obce by „parkovaciu politiku“ po jej zavedení nemali financovať zo svojho rozpočtu, ale z príjmu z parkovania, a teda adekvátne k tomu nastaviť ceny parkovacích kariet,“ uviedol Miroslav Lepeta, predseda Slovenskej parkovacej asociácie.

Najkritickejšia je situácia na veľkých sídliskách, kde sa vedľa seba musia vojsť tisíce vozidiel. Obyvatelia v týchto miestach nemajú možnosť postaviť si v bezprostrednej blízkosti svojho bydliska murovanú garáž. Jednou z možností, ako vyriešiť nedostatok parkovacích miest v kombinácii s nástrahami krutej zimy, je kúpa či prenájom garáže. V opačnom prípade hrozí automobilu alebo motorke hneď niekoľko zásadných problémov.

Riziko korózie a poškodenia kapoty

Jedno z hlavných rizík je pritom úzko spojené s aktuálnymi mesiacmi, keď cestári často vyrážajú do terénu sypať cesty soľou, aby predišli potenciálnym nehodám. Ak však autá parkujú napríklad na kraji cesty, posypová zmes sa môže na vozidlo prilepiť a poškodiť ho. Len čo dôjde k poškodeniu laku, je len otázkou času, kedy karoséria začne korodovať. „Ak vodič parkuje v garáži, riziko zásahu posypovou soľou či zmesou sa výrazne znižuje. Človek po zaparkovaní môže pomerne komfortne vozidlo zbaviť zvyškov soli. Okrem toho býva v garáži aj nižšia vlhkosť než vonku, čo znižuje riziko vzniku korózie,“ povedal Petr Přichystal zo spoločnosti Lomax.

Väčšie problémy môže spôsobiť aj padajúci sneh či ľad. Tie padajú najčastejšie zo strechy a v závislosti od výšky budovy majú silu rozbiť napríklad čelné sklo, pretlačiť kapotu či zlomiť spätné zrkadlá. V prípade bežných automobilov sa škoda takého rozsahu pohybuje rádovo v tisícoch eur. Ak dôjde k nešťastnej zhode okolností, môže padajúci ľad ohroziť taktiež zdravie vodiča či spolujazdcov. „Majitelia rizikových objektov preto preferujú stavbu garáže, ak je to len trochu možné. Zvyšujú tým komfort a zároveň sa snažia eliminovať dopady škôd, ktoré by v takom prípade museli hradiť,“ uviedol Přichystal.

Nízke teploty môžu poškodiť motor

V teplotách hlboko pod bodom mrazu nastáva typický scenár – vodiči opakovane otáčajú kľúčikom v zapaľovaní, ale motor nenaskočí. Nemusí pritom ísť o žiadneho veterána, ktorý stojí na mraze niekoľko týždňov. Počas naozaj drsného počasia stačí, keď pred domom postojí sotva pár dní. „Nízke teploty automobilom logicky príliš nesvedčia, pri podobných teplotách je garážové stojisko obrovskou výhodou. Ak zvolí kvalitné vráta s dobrou tepelnou izoláciou, výrazne predĺži životnosť svojho vozidla,“ upozornil Petr Přichystal. Extrémne nízke teploty totiž majú obrovský vplyv na každú kovovú časť auta, rovnako ako na všetky kvapaliny pod kapotou. Dôležitá je aj správna technika zahriatia motora – niekoľko sekúnd po naštartovaní by sa auto malo vydať na cestu, otáčkomer by však počas prvých niekoľkých minút jazdy nemal stúpnuť nad hodnotu dvoch tisíc.

Poslednou nemenej dôležitou výhodou je okrem udržania dobrého stavu vozidla aj vodičský komfort v zimných mesiacoch. Či už je to príjemnejšia teplota vnútri auta, nízke zarosenie okien alebo evergreen v podobe škrabania a čistenia skiel. „Niekomu sa to môže javiť ako detail, ale ranné škrabanie v spojení so skrehnutými prstami – to nie je príjemná kombinácia,“ povedal Přichystal.