Vaillant Group Slovakia, s.r.o.

Máte doma plynový kondenzačný kotol alebo tepelné čerpadlo? Aby naďalej fungovali šetrne a bez porúch, nezabudnite na ich každoročnú kontrolu servisným technikom. Prečo je dôležitá a čo má obsahovať, radí Ing. Juraj Malík, produktový expert značky Vaillant.

Dôvody pre servisnú prehliadku

  • Prevencia. Raz za rok potrebuje kontrolu každý vykurovací systém. Vďaka nej včas predídete budúcim menej závažným i závažnejším poruchám.
  • Šetrenie. Každoročnú servisnú prehliadku požadujú všetci výrobcovia v záručných podmienkach. Ak sú vykurovacie zariadenia pravidelne vyčistené a správne nastavené, predlžuje sa ich životnosť, znižujú sa náklady na servis a nezvýši sa ich spotreba energie.
  • Pohodlie. Odborník by mal urobiť kontrolu každoročne aj preto, aby sa predišlo nepohodliu. Počas vykurovacej sezóny totiž od chodu vykurovacích zariadení závisí tepelný komfort v domácnosti a väčšinou aj príprava teplej vody.

Viete, ako postupovať?

  • Kontaktujte firmu, ktorá vám uviedla do prevádzky (prípadne inštalovala) kotol či tepelné čerpadlo – s požiadavkou o servisnú prehliadku. Ideálne je zavolať si každý rok toho istého servisného technika zo spoločnosti, ktorá má osvedčenie na servis vašej značky a z vášho regiónu.
  • Servisnú prehliadku neodkladajte. Odporúčame ju uskutočniť na jar či v lete, v predstihu pred začiatkom ďalšej vykurovacej sezóny. V tomto období môže servisný technik venovať dostatok času vykurovaciemu zariadeniu aj dodatočnej inštruktáži o tom, ako s ním správne zaobchádzať a ušetriť.
  • Prehliadka vykurovacieho zariadenia nemá presne definovaný čas. Odborník si často neúčtuje bežnú hodinovú sadzbu, ale sadzbu za úkon. Cenu servisnej prehliadky neurčujú výrobcovia ani dovozcovia vykurovacích zariadení, ale servisní technici a odlišujú sa podľa regiónu a životnej úrovne obyvateľstva.

Tepelné čerpadlo vzduch/voda

Servisný technik na začiatku prehliadky zistí, či je dodržaná predpísaná ochranná zóna okolo tepelného čerpadla a či neboli vykonané žiadne dodatočné stavebné úpravy alebo zmeny v inštalácii. Výrobok očistí. Demontuje časti krytu, skontroluje výparník, ventilátor a odtok kondenzátu. V prípade zanesenia lamiel výparníku, vyčistí celý výparník. Ohnuté lamely v prípade potreby vyrovná. Odstráni znečistenie, ktoré sa nahromadilo vo vaničke alebo v odtokovom vedení kondenzátu. Zabezpečí, aby bol vyhrievací drôt správne zavedený do odtoku kondenzátu.

Chladivový okruh: Technik zistí, či sú konštrukčné diely a potrubné vedenia bez nečistôt a korózie. Urobí vizuálnu kontrolu okruhu chladiva a preverí, či sú komponenty v okruhu chladiva i vedenia chladiva bez poškodení, korózie a výskytu oleja. Skontroluje všetky komponenty a potrubné vedenia.

Elektrické prípojky a vedenia: Servisný technik preverí, či nie sú poškodené elektrické vedenia, tiež utiahnutie elektrických vedení v konektoroch alebo svorkách. Skontroluje uzemnenie, či nie je poškodený sieťový pripojovací kábel aj elektrickú kabeláž.

Súčasťou je aj kontrola:

  • montáže a nožičiek na tepelnom čerpadle (či nie sú poškodené)
  • tlaku expanznej nádoby pre vykurovací systém a zásobníku TV
  • magnéziovej ochrannej anódy (či nie je opotrebovaná)
  • zásobníka teplej vody (preverenie, či je tesný a niekde netečie)
  • tlaku vyk. systému, prípadne doplnenie vykurovacej vody a odvzdušnenie
  • poistných ventilov, obehového čerpadla, trojcestného ventilu, výmenníka a všetkých hydraulických častí vo vnútronej jednotke
  • bezpečnostných prvkov

Dokončenie servisnej prehliadky a údržby: Servisný technik uvedie tepelné čerpadlo a vnútornú jednotku do prevádzky. Vykoná prevádzkový test, bezpečnostnú kontrolu a skontroluje bezchybnú funkciu systému. Oboznámi zákazníka o vykonaných zmenách a odporučí optimálne nastavenie regulácie pre spoľahlivú a efektívnu prevádzku tepelného čerpadla.

Plynový kondenzačný kotol

A čo všetko by mal urobiť servisný technik počas prehliadky plynového kondenzačného kotla?

1. Úvodné úkony – preverenie dokumentácie, zhodnotenie doterajšej údržby, vykonanie testu funkčnosti kotla počas prevádzky (či fungujú ovládacie prvky, regulácia, spoľahlivosť zapaľovania).

2. Hydraulická časť – skontrolovanie tlaku vody vo vykurovacom okruhu a prípadné dotlakovanie, kontrola expanznej nádoby a dotlakovanie, preverenie odvzdušňovacích ventilov, poistných ventilov, čerpadla, trojcestného ventilu, výmenníka a všetkých hydraulických častí kotla, vyčistenie výmenníka, vnútra kotla a horákov.

3. Spaliny a spalinová cesta – odhalenie prípadných netesností odvodu spalín (dymovodu), kontrola čistoty spaľovacieho priestoru, ventilátora, manostatu,   kontrola spalín analyzátorom a v prípade potreby správne nastavenie podľa podkladov výrobcu.

4. Ostatné úkony – kontrola bezpečnostných prvkov, plynovej cesty, sifónu, zásobníka teplej vody, expanznej nádoby a stavu ochrannej horčíkovej anódy (ak sú súčasťou), poistného ventilu, termostatu aj NTC snímača teploty, kontrola konštrukcie a elektroinštalácie.

Na záver ročnej kontroly plynového kondenzačného kotla alebo tepelného čerpadla vypracuje servisný technik správu z kontroly. Odporúčame dať si taktiež skontrolovať celý vykurovací systém vrátane pripojenia plynu (u plynového kotla), externých expanzných nádob a vyčistenia filtra nečistôt (ak je nainštalovaný). Všetky tieto externé časti systému, ktoré nie sú súčasťou kontrolovaného zariadenia, vo veľkej miere ovplyvňujú životnosť vykurovacieho zariadenia a jeho bezpečnú prevádzku.

www.vaillant.sk