LOMAX & Co s.r.o.
Ešte pár týždňov slobodnej jazdy, potom už odložiť motorku do garáže a čakať na teplejšie mesiace. Slovenským motorkárom zostáva len niekoľko dní jesennej sezóny. Podľa meteorológov totiž strednú Európu čaká výnimočne krutá zima s hustým snežením a tvrdými mrazmi. Aj preto by motorkári nemali otáľať so starostlivým zazimovaním svojich strojov. Inak hrozí korózia motora, problémy s batériou alebo deformácia pneumatík.
Motorkárska sezóna sa pomaly končí, na strednú Európu sa ženie extrémne krutá zima. Podľa portálu Severe Weather Europe, ktorý pravidelne analyzuje počasie na starom kontinente, začne vyčíňať klimatický jav s názvom El Niño. Ten síce spôsobí nárast teplôt vo zvyšku Európy, na našom území sa však ustália studené prúdy zo severu, ktoré môžu priniesť tuhé mrazy a zrážky. Prvé snehové záveje môžu podľa meteorológov zasiahnuť Slovensko už v polovici novembra.
Jazdiť na motorke môže byť počas chladných mesiacov kvôli extrémne nízkym teplotám nekomfortné, a v niektorých hlavne nebezpečné. Pokiaľ sa vášniví motorkári predsa len vydajú na zimnú vychádzku, mali by mať bohaté jazdecké skúsenosti a tiež zodpovedajúcu výbavu, ako napríklad rukavice alebo hrejivé zimné oblečenie pod bundou. Predovšetkým by však mali vyhodnotiť aktuálne počasie a stav vozovky, námraza na ceste výrazne zvyšuje možnosť nebezpečného pádu alebo kolízie.
Čistota pol zdravia
Pre všetkých ostatných je dôležité motorku správne zazimovať. Ako prvé by sa mali zamerať na jej čistotu, teda zbaviť stroj blata, zaschnutého hmyzu a skontrolovať, či nemá zatuhnutú reťaz. Pozornosť si zaslúži aj batéria, jej kapacita totiž môže počas chladných mesiacov poklesnúť. Odborníci odporúčajú vybrať akumulátor z motorky a uschovať ho na suché miesto s teplotou okolo 15 stupňov Celzia. Inak hrozí, že sa stroj na jar nebude dať naštartovať. Pozornosti všetkých motorkárov by nemali uniknúť ani všetky prevádzkové tekutiny – dôležité je pred zimou natankovať plnú nádrž, vymeniť olej či skontrolovať stav chladiacej kvapaliny.
Samostatnou kapitolou je starostlivosť o pneumatiky, ktoré si zaslúžia špeciálnu starostlivosť. Pokiaľ sa jazdci rozhodnú odložiť svoj stroj na pár mesiacov, mali by sa vrhnúť na kontrolu ich drážok, kde sa často usadzujú kamienky aj iné nečistoty. Gumy by mali byť dofúknuté na najvyššiu povolenú hodnotu udávanú výrobcom. Hlavné je postaviť motorku na stojan tak, aby sa pneumatiky nedotýkali zeme, inak hrozí ich deformácia.
Skladujte v suchu a teple
Motorkári by nemali podceňovať dôležitosť teplotnej stability, náhle výkyvy totiž môžu spôsobiť kondenzáciu vlhkosti v rôznych častiach motora a palivového systému. Správne zazimovanie motorky je zásadné pre jej dlhodobú životnosť a bezproblémový štart do novej sezóny. Tu hrá dôležitú rolu jedna často prehliadaná súčasť – garáž a garážové vráta. „Sú kľúčovým prvkom v starostlivosti o motorku počas zimného obdobia. Investícia sa potom vráti v podobe jej dlhodobej ochrany a znížených nákladov na údržbu a prípadné opravy,“ tvrdí Petr Přichystal, marketingový manažér spoločnosti Lomax, ktorá sa venuje výrobe garážových vrát.
Kvalitné vráta s dobrou izoláciou zaistia stálu teplotu v garáži a minimalizujú riziko kondenzácie. Nízke teploty môžu negatívne ovplyvniť životnosť a výkon batérie motorky. Jej uloženie v garáži, kde je teplota vyššia než vonku, pomáha udržiavať batériu v optimálnom stave. „Mala by byť uložená v suchej miestnosti s konštantnou teplotou a čo najnižšou vlhkosťou vzduchu. V suchej a teplej garáži sa znižuje riziko trhlín na pneumatikách alebo korózia brzdových diskov,“ opisuje Přichystal s tým, že v neposlednom rade garáž pomáha aj k zachovaniu estetického vzhľadu. Slnečné svetlo, dážď a ďalšie vonkajšie vplyvy totiž môžu postupom času spôsobiť vyblednutie laku a poškodenie povrchov motorky.
Garáž zároveň tvorí prvú obrannú líniu medzi motorkou a vonkajším prostredím, okrem mrazu, dažďa a snehu spoľahlivo ochráni aj pred zlodejmi. V tomto ohľade by sa ľudia mali zamerať na voľbu zodpovedajúcej bezpečnostnej triedy. „Trieda RC2 maximálne sťaží ich mechanické prelomenie. V kombinácii s automatickým otváraním nemôže dôjsť k mechanickému vypáčeniu vrát. Prevodovka motorizovaného pohonu to totiž zlodejom neumožní. A to ani v prípade, keď dôjde k výpadku elektrického prúdu,“ vysvetľuje Přichystal.