Manutan Slovakia s.r.o.

Manutan Slovakia s.r.o.
Obchodná 507/2, Bratislava - mestská časť Staré Mesto, 81106

Vo väčších i menších firmách neexistuje štandardný vzorec na optimálne nakladanie s odpadmi. Obvykle je to ale tak, že každá spoločnosť má vytvorené svoje vlastné pravidlá. Spoločnosť Manutan, dodávateľ výrobkov a riešení pre priemyselný sektor i verejnú správu, predstavuje osvedčený postup, ktorý umožňuje nakladanie s odpadmi optimalizovať.

1. Realizovať kompletnú diagnostiku

Najskôr je dôležité identifikovať a „preštudovať“ odpady, ktoré v danej výrobnej firme, spoločnosti alebo verejnej inštitúcii vznikajú. V tomto kroku ide o prácu v teréne. Je potrebné prejsť rôzne miesta s cieľom pozorovať a zachytiť práce prevádzkového personálu. Pri tejto príležitosti je potrebné najmä analyzovať použité suroviny, produkciu odpadu a naliehavosť riešení vzniknutých situácií. „S týmto „odpadovým auditom“ súvisí tiež zistenie informácií o objeme, typológii, kvalite triedenia samotného odpadu, toku ľudí alebo voľných vnútorných a vonkajších priestoroch,“ povedal Josef Mik, marketingový riaditeľ spoločnosti Manutan.

2. Určiť vhodné riešenia

Po dokončení auditu nastáva výber konkrétnych riešení, ktoré najlepšie vyhovujú stavu na mieste a jednotlivým pracovným tímom. Pri výbere vhodnej nádoby na odpad je nutné brať do úvahy daný typ nádob na odpad prispôsobený kapacite množstva odpadu (od 1 litrového popolníka až po 2500 litrový kontajner), ich prostredie (kontajner a vnútorná alebo vonkajšia triediaca priehradka) i špecifické vlastnosti (na sutinu, slúžiaca ako popolník, s priehradkou atď.). Odpad je tiež možné likvidovať zariadením inštalovaným na mieste (napríklad kompaktor, dopravník, drvič atď.).

„Uvažovanie o vhodných riešeniach by malo smerovať aj k optimalizovanému umiestneniu v rámci chodu prevádzky, organizácie tokov odpadu a zberu odpadu, ktorý je pripravený na mieru poskytovateľovi. Firmy by mali vziať na vedomie i doplnkové služby, ako je digitálna aplikácia na sledovanie odpadu alebo sledovanie a zhromažďovanie odpadu na vyžiadanie,“ uviedol Josef Mik zo spoločnosti Manutan.

3. Komunikácia so zamestnancami

Komunikácia je katalyzátorom všetkých procesov. Pre projektový tím alebo jednotlivých riešiteľov optimalizácie nakladania s odpadmi je dôležité uistenie, že majú podporu najvyššieho manažmentu a tiež nastavený spôsob, ako o nakladaní s odpadmi informovať zamestnancov. Pretože ide o zmenu ich návykov, je nutné preukázať určité vzdelávacie schopnosti, zdieľať spoločné ciele a informovať ich o predpisoch, aby sa celá iniciatíva legitimizovala.

4. Následné opatrenia

Nakladanie s odpadmi je potrebné monitorovať a vyhodnocovať. Obe činnosti umožnia sledovať dodržiavanie nakladania s odpadmi a prípadne zahájiť nevyhnutné nápravné opatrenia, ako je postupná implementácia komunikačných kampaní. „Aby bolo nakladanie s odpadmi úspešné, je vhodné tieto štyri kroky (diagnostiku, riešenie, komunikáciu a meranie) pravidelne opakovať,“ doplnil Josef Mik z Manutanu.